فلسفه دسته های عزاداری حسینی در تاسوعا و عاشورا را می دانید ؟

فلسفه دسته های عزاداری حسینی در تاسوعا و عاشورا را می دانید ؟

فلسفه دسته های عزاداری حسینی در تاسوعا و عاشورا را می دانید؟

با مجله تفریحی خبری نارگون همراه شوید .

دسته طویریج

 

ویکیپدیا: طویریج اسم قدیمی شهرستان هندیه واقع در نزدیکی کربلا در کشور عراق است

که در عصر روز عاشورا حدود ۲ میلیون عزادار هروله کنان و بر سر و سینه زنان برای یادآوری

حادثه عاشورا به سمت مرقد حسینی حرکت می‌کنند.

این مراسم از نام روستا و قبیله ای در نزدیکی کربلا گرفته شده است.

ظاهراً اهالی این روستا در زمان حسین بن علی در واقعه کربلا می‌خواسته‌اند به یاری حسین بروند،

اما به موقع نرسیده‌اند و از آن سال به بعد، دیگر شیعیان عراق هم به آن روستا می‌روند

و از آنجا تا کربلا را می‌دوند.

 

 

داستان دسته طویریج چیست؟

وارث: عزا یا عزاداری طویریج یکی از انواع عزاداری های مرسوم میان شیعیان عراق است.
– در این نوع عزاداری، عزاداران با پای برهنه از شهری که در نزدیکی کربلای معلا قرار دارد،
حرکت می کنند و در حالی که هروله می کنند و با دست بر سر و صورت خود می زنند،
خودشان را به حرم سالار شهیدان، أبا عبدالله الحسین (ع) می رسانند و پس از زیارتی کوتاه مدت
که چند دقیقه ای بیشتر طول نمی کشد، محل را ترک می کنند. این مراسم قبل از نماز ظهر و عصر
از منطقه طویریج آغاز شده، به گونه‌ای که عزاداران نماز را در میانه‌ راه و در نزدیکی خیمه‌گاه اقامه کرده
و پس از خاموش کردن خیمه‌های آتش گرفته خود را دوان دوان و هروله‌کنان به قبله
عشاق حرم حسین بن علی علیه‌السلام می‌رسانند.
فلسفه دسته های عزاداری
– یک سال روز عاشورا مرحوم علامه بحرالعلوم با عده ای از طلاب شهر کربلا به منظور خوش آمد گویی
و استقبال به سمت بیرون شهر می روند. هنگامی که دسته طویریج وارد می شوند،
ناگهان طلاب و همراهان مرحوم بحرالعلوم می بینند که ایشان با آن عظمت و مقام، عمامه و عبا و عصا را
کنار گذاشته و خود را در میان عزاداران و سینه زنان انداختند و به سر و سینه می زنند.
– طویریج که نام دیگر آن “هندیه” است نام منطقه‌ای در 10 کیلومتری کربلاست که
در زمان قیام حسینی محل قبیله بنی‌اسد بوده و عزاداران حسینی در کربلا به رسم دیر رسیدن
این دسته در عصر عاشورا به کربلا، مراسم عزاداری خود را از این منطقه آغاز می‌کنند
و تمام 10 کیلومتر را با پای برهنه و هروله‌کنان لبیک می‌گویند.
فلسفه دسته های عزاداری

فلسفه دسته های عزاداری حسینی در تاسوعا و عاشورا

دسته طویریج بزرگترین مراسم عزای حسینی در جهان به شمار می رود
که هر سال روز علاشورا بعد از نماز ظهر و عصر از منطقه “قنطره السلام”
واقع در ۲ کیلومتری شرق کربلای معلی و از سمت شهر طویریج به سمت کربلا به حرکت در می آید.
این هیات توسط علمای دین از جمله آل القزوینی و شخصیتهای سرشناس شهر
از جمله آل عنبر، عشائر بنی حسن، آل فتله، الدعوم و … اداره می گردد.
در این مراسم که روز عاشورا برگزار می گردد جمعیت عظیمی به نشان پاسخ به ندای
(ألا هل من ناصر ینصرنا.. ألا هل من ذابٍّ فیذبُّ عنا..) امام حسین علیه السلام به سمت کربلا
حرکت نموده و شعار (لبیک یا حسین) و ( یالثارات الحسین) سر می دهند.
عزای طویریج صبح روز عاشورا از شهر طویریج از توابع شهرستان الهندیه واقع در ۲۰ کیلومتری
حرکت خود را به سمت شهر کربلا آغاز نموده و پیش از ظهر در منطقه ای بنام قنطره السلام
واقع در ۲ کیلومتری شهر کربلا توقف نموده و پس از ادای فریضه ظهر و عصر، هیات حرکت خود را
به سمت کربلای معلی ادامه می دهد. این هیات با جمعیتی چند صد هزار نفری از اهالی شهر طویریج
و مردم کربلا و همچنین زائران و مجاوران حرمین کربلا که در طول مسیر به این هیات ملحق می شوند
در بدو ورود به شهر کربلا به خیمه گاه حسینی وارد شده و پس از عبور از صحن مطهر حسینی
به سمت صحن مطهر حضرت عباس علیه السلام به حرکت خود ادامه می دهند. جمعیت شرکت کننده
در این مراسم شعارهائی از جمله (أبد والله ما ننسى حسینا) و (وا حسین) و شعارهای حسینی
دیگر سر می دهند.
فلسفه دسته های عزاداری

این مراسم گذشته ای طولانی دارد. نقل شده که در یکی از سالها مرحوم علامه سید مهدی بحر العلوم

روز عاشورا بهمراه تنی چند از طلاب و خواص خویش برای استقبال عزادارانی که از منطقه طویریج
در ۴ فرسخی کربلا می آمدند به دروازه شهر رفت. این هیات آن زمان نیز بواسطه حرارات زاید الوصف
عزادارن که صدها هزار نفر را شامل می گردید، در سطح شهر زبانزد خاص و عام بوده است.
مردان در این هیات با پای برهنه چنان بر سینه می زدند که گویا عزیزی را تازه از دست داده اند.
هنگامی که هیات به محل استقرار علامه بحر العلوم رسید، اطرافیان از رفتار علامه شگفت زده شدند.
علامه بحر العلوم به محض مشاهده هیات عمامه از سر انداخته، پیراهن از تن به درآورده
و با همراهی عزاداران به سمت کربلا فریاد واحسیناه واحسیناه سر می داد.
فلسفه دسته های عزاداری
اطرافیان علامه که نگران آسیب رسیدن به ایشان بودند، مرحوم بحر العلوم را
احاطه نموده تا آنکه پس از اتمام مراسم عزاداری ایشان به حال طبیعی باز گشتند.
اطرافیان علامه نقل می کنند که علامه به شدت توان خویش را از دست داده بود
و صورتش برافروخته بود. وقتی علت این رفتار ناگهانی را از مرحوم بحر العلوم جویا شدند ایشان فرمود:
هنگامی که هیات به من نزدیک گردید، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را دیدم
که با سر و پای برهنه بهمراه عزاداران به همراه سینه زنان اشک می ریزند.
با دیدن این صحنه، اختیارم از دست برفت و وارد هیات شدم تا بهمراه
امام زمان علیه السلام عزاداری و سینه زنی نمایم.