جمعه‌ سیاه (Black Friday) چه روزی است؟ + نکاتی که نباید فراموش کنید

جمعه‌ سیاه (Black Friday) چه روزی است؟ + نکاتی که نباید فراموش کنید

جمعه‌ سیاه (Black Friday) یا روز خرید در آمریکا، آخرین جمعه ماه نوامبر می باشد

که روز پس از عید شکرگزاری است که در واقع عملا خرید برای کریسمس از این روز آغاز می‌شود.

با مجله تفریحی خبری نارگون همراه شوید .

 

جمعه‌ سیاه (Black Friday)

 

جمعه‌ سیاه (Black Friday)

اصطلاح “جمعه سیاه” در سال ۱۹۶۰ به مناسبت افتتاحیه فصل خرید کریسمس ابداع شد.

جمعه‌ سیاه ابتدا در کشورهای مسیحی بود ولی به سرعت به تمامی کشورهای پیشرفته

راه پیدا کرد با این حال این جمعه مناسبت مذهبی ندارد. تاریخ مشخصی برای این جمعه

در هر سال نداریم و نوعی قرار داد است و جمعه‌ سیاه در واقع روز بعد از عید شکرگزاری

در ایالات متحده (چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر) می باشد و امسال این روز مصادف است با 24 نوامبر.

 

تبلیغات برای جمعه سیاه در نارگون

 

از آنجایی که این روز را به عنوان روز آغاز خرید کریسمس در ایالات متحده در نظر گرفته‌اند،

بیشتر فروشندگان خیلی زود ( و اخیرا در ساعات شب) فروشگاه خود را باز کرده و به ارائه ی

تبلیغات فروش می‌پردازند. این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح

باز می‌کنند و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا قبل از آغاز

شب خرید خود را انجام داده باشند. در این روز فروشنده ها محصولاتشان را با تخفیف بالایی

به مردم می دهند، صبح زودتر به سر کار می روند و شب دیرتر بر می‌گردند و گاهی پیش آمده

محصولی ۱۰۰۰  دلاری را به قیمت ۱۰ دلار به فروش برسانند.

 

جمعه‌ سیاه (Black Friday)

 

جمعه‌ سیاه (Black Friday)

جمعه‌ سیاه روزی است که در آن خرده­ فروشان بعد از یک سال کسب و کار بی رونق بالاخره فروششان بالا می‌گیرد (البته برای خریداران روز ته کشیدن حسابشان است!).

 

گفته می شود که این نام برگرفته از سازمان پلیس فیلادلفیا در دهه ۱۹۵۰ تا دهه ۶۰

  عراقچی برای یک رقابت خطرناک تسلیحاتی هشدار داد

و توصیفی از روز ازدحام و ترافیک غیرقابل کنترل مربوط به حراج های پس از روز شکرگذاری است.

پلیس که مسئولیت کاری دشوار و وقت گیری در کنترل و رتق و فتق ترافیک و درگیری های ناشی

از ازدحام و یورش مردم به فروشگاه ها و خیابان ها برای خرید داشت، جمعه پس از روز شکرگذاری

جز دردسر و سیاهی و سردرد ارمغانی  برایش نداشت و به همین خاطر نام«جمعه سیاه»

را به این روز اختصاص داد. نخستین بار در سال ۱۹۶۶ فروشگاهی واقع در فیلادلفیا که

به کلکسیون ­دارها تمبر می فروخت از این عنوان برای تبلیغات استفاده کرد.

 

 

جمعه سیاه از تعطیلات رسمی نیست، اما گاهی اوقات در کالیفرنیا و برخی از کشورهای دیگر

مشاهده شده است که روز بعد از “شکرگزاری” را به عنوان یک روز تعطیل برای کارمندان دولت،

به جای یکی دیگر از تعطیلات فدرال مانند روز کلمبوس در نظر می گیرند و اکثر شرکتها این اجازه

را به کارکنان خود می‌دهند که در این روز به خریدهای ویژه ی این روز بپردازند. جمعه‌ سیاه

 به طور معمول شلوغ ترین روز خرید از سال ۲۰۰۵ به بعد لقب گرفته است.

جمعه‌ سیاه (Black Friday)

جمعه سیاه یک روز طولانی است، بسیاری از خرده فروشان در ساعت ۵ صبح و یا حتی

پیش از آن اقدام به باز کردن فروشگاه خود می‌کنند چرا که انبوهی از مردم با هیجان و

نگرانی در خارج از درب های فروشگاه در انتظار هستند تا هر چه زودتر خرید خود را انحام دهند.

 قیمت بسیار پایین فروشگاه ها ممکن است سودی را عاید فروشندگان نکند اما با این حال آنها

برای جلب خریداران کارهای مختلفی انجام می دهند، به طور مثال بسیاری از خرده فروشان،

کوپن تخفیف ارائه می دهند یا به صورت آنلاین از قبل به مصرف کنندگان درباره ی اجناس

و قیمت‌های آنها اطلاع می دهند تا خریداران راحت تر برنامه ریزی کنند.

 

  خبر فوری : زلزله 6 ریشتری ازگله کرمانشاه را لرزاند

جمعه‌ سیاه (Black Friday)

 

در این روز اجناس محبوبی مانند دستگاه های الکترونیکی و اسباب بازی ها با بیشترین تخفیف

در طول سال ارائه می شود و به همین جهت مردم برای بدست آوردن آنها سر و دست می شکنند.

 

4 چیز که باید در مورد جمعه‌ سیاه بدانید

برای کسانی که اهل آمریکا نیستند: جمعه‌ی سیاه روز بعد از شکرگذاری است.

روزی که به طور غیررسمی وارد فصل خریدهای کریسمس می‌شویم و همان روزی

که فروشگاه‌ها در آن به صورت ناامیدانه‌ای تلاش می‌کنند به مردم یادآوری کنند

که هنوز فروشگاه‌هایی وجود دارند! البته در ایران نیز چند سالی است که این روز

به نام‌های بومی شده در حال گسترش است. از فروشگاه آنلاینی که با تبلیغات

گسترده روزی به نام حراج جمعه را راه اندازی کرده است تا بلک فرایدی هایی

که با بنرهایی خوش رنگ روی درب فروشگاه ها نظر خریداران را جلب می کنند!

 

چهار چیز مهمی که در مورد جمعه‌ی سیاه باید بدانید:

1. هر روز جمعه‌ سیاه است

اگر به فروشگاه‌های اینترنتی و محلی سری بزنید خواهید دید که هر روز جمعه‌ سیاه است.

در بیشتر فروشگاه‌ها می‌توانید کالاهایی با تخفیف بالا پیدا کنید و مجموعه‌ای از کالاها

را با قیمتی به مراتب کمتر از قیمت اصلی‌شان بخرید.

 

درست است که در جمعه‌ سیاه تعداد بیشتری از این تخفیف‌ها وجود دارد اما لزوماً

تخفیف‌های بهتری نسبت به دیگر روزها نیستند یا حتی اگر باشند فقط کمی تفاوت خواهند داشت.

 

در جو این روز گرفتار نشوید، اگر می‌خواهید کالایی بخرید و روزی قبل از جمعه‌ سیاه آن را در

  خبر فوری : زلزله 6 ریشتری ازگله کرمانشاه را لرزاند

تخفیف مناسبی پیدا کردید، بخریدش. اگر فرصت خرید کالایی با تخفیف خوب در روز جمعه‌ی سیاه

را از دست دادید زیاد ناراحت نشوید، به احتمال زیاد دوباره این کالا را با تخفیفی مناسب خواهید دید.

 

2.بهتر است قبل از خرید تحقیقات‌تان را انجام دهید

فرض کنید که برای خرید تلویزیون به فروشگاهی رفته‌اید. می‌دانید که در روز جمعه‌ سیاه

فروشگاه‌ها تخفیف‌های خوبی ارائه می‌دهند که البته درست است. وقتی که چنین روزی

برسد چگونه تشخیص خواهید داد که آیا ارزشش را دارد که ساعت 4 صبح در صفی شلوغ

منتظر باز شدن فروشگاه بایستید یا نه؟

 

تحقیقاتتان را انجام دهید. هر چقدر بیشتر در مورد تاریخچه‌ی قیمت‌های یک محصول بدانید

می‌توانید در جمعه‌ی سیاه آماده‌تر باشید.

 

3.کالاهای بازسازی شده را فراموش نکنید

جمعه‌ سیاه همیشه تخفیف‌های جالبی دارد. ولی این تخفیف‌ها لزوماً برای کالاهای جدید نیستند،

بعضی از این کالاها، بازسازی شده‌اند (Refurbishment). یکی از مثال‌های خوب در این زمینه

محصولات اپل هستند. در این روز محصولات اپل از جمله مک‌ها و آیپدها تخفیف‌های خوبی دارند.

 

اما در بیشتر مواقع حتی این تخفیف‌ها نیز توانایی رقابت با قیمت کالاهای بازسازی شده را ندارند.

سعی ما این نیست که بگوییم همیشه باید کالاهای بازسازی شده را در مقایسه با کالاهای نو انتخاب کنید.

اما مطمئن شوید که بررسی این کالاها را فراموش نکرده‌اید.

 

4.به تبلیغات فروشگاه‌ها توجه کنید

در سال‌های گذشته تقریباً تمام فروشگاه‌ها از روزها و هفته‌ها قبل از جمعه‌ سیاه شروع

به تبلیغات برای این روز می‌کنند. این اتفاق از طرفی خیلی خوب است چون می‌توانید

با توجه به اطلاعاتی که به دست می‌آورید برای این روز برنامه‌ریزی کنید.

 

می‌توانید برای دیدن این تبلیغات به سایت‌های فروشگاه‌ها بروید.

اما مواظب باشد که فریب تخفیف‌های هر روزه را نخورید.